Diskusní fórum

Geografie a historie

Diskuse :. Arda - Tolkienův svět :. Geografie a historie



přidat příspěvek

novější starší
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
počet příspěvků v tomto tématu: 590; počet stran: 30
Adolescent
04.11.2005 20:13:37 id607  odpovědětcitovat
Neral: Proč jen mi tebou užitý termín "oficiální platné údaje o Středozemi" přijde tak dětinský a směšný....Máme nějakou vyhlášku o JRRT-normě? :). Já chápu dobře (stejně jako všichni zde), jaký rozdíl Nitrogen aj. spatřují mezi Silmarillionem a nějakým RPG-výmyslem. Rozdíly mezi obojím jsou nebetyčné a je nutné je mít na paměti, kdykoli čteme Silmec nebo se rocháme v MERPáckých tabulkách demografie Harondoru. Jen jsem se podivoval, proč se tu Tolkienův Silmarillion považuje za něco "oficiálnějšího" než Historie Pařezova v Západní Čtvrtce od Standy Nováka z Dolní Bečvy. Oboje jsou výmysly zcela stejného druhu, jakkoli jistě různého druhu a (většinou) odlišné kvality:)
Odpověď: id 610
Elwing
28.10.2005 11:47:56 id589  odpovědětcitovat
(->id 581)
No ale docela zajímavé to i tak je. Někdo si na tom dal docela záležet.icon_smile.gif
Menelmacar
25.10.2005 23:26:13 id581  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 577)
icon_lol.gif Tak to je bez komentáře! Ale vlastně proč ne. icon_smile.gif
Odpověď: id 589
nitrogen
25.10.2005 15:15:23 id577  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 573)
Třeba tady. Takovéhle údaje a tabulky určitě nepocházejí přímo od JRRT.icon_smile.gif
Odpověď: id 581
Neral - admin
25.10.2005 13:18:12 id576  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 573)
Teď nemám čas to hledat, ale když si to projdeš, tak tam najdeš dost věcí, které Tolkien sám určitě nevymyslel.icon_wink.gif
Elwing
25.10.2005 09:35:07 id573  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 571)
A jaké údaje tím myslíš tím že nejsou relevantní?
Odpovědi: id 576, id 577
Neral - admin
25.10.2005 02:32:10 id571  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 558)
V tomhle dávám Nitrogenovi za pravdu. Ty stránky jsou sice velice zajímavé a obsahují ohromnou spoustu údajů, ovšem ne všechny jsou relevantní ve smyslu toho, že by přímo vycházely z Tolkienových textů. Což samozřejmě v určitém smyslu vadit nemusí, třeba jako podklad pro nějaké role-playing je to docela dobré, ale nedá se to považovat za nějaké oficiální platné údaje o Středozemi...
Odpověď: id 573
nitrogen
24.10.2005 09:54:31 id568  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 558)
Mám na mysli rozdíl v tom, že třeba ten Silmarillion obssahuje jenom to, co Tolkien skutečně napsal, i když to třeba Christopher nějak dával dohromady. Zatímco na těch stránkách je spousta informací, které si někdo spíš tak nějak domyslel podle Tolkienových knih, takže se to podle mě nedá považovat za úplně oficiální...
Adolescent 08.10.2005 13:06:24 id558  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 554)
A čím je, například, publikovaný Silmarillion relevantnější, pravdivější a méně "fikšn"? :))
Odpovědi: id 568, id 571
nitrogen
06.10.2005 23:28:06 id554  odpovědětcitovat
Re: Peníze ve Středozemi (->id 537)
ale ta zmíněná stránka se asi nedá považovat za moc relevantní zdroj informací... to je spíš taková řekněme fan-fiction...
Odpověď: id 558
Adolescent
02.10.2005 20:38:45 id537  odpovědětcitovat
Peníze ve Středozemi
V JRRT jsou zmínky o penězích sice hodně sporé, ale coby důkaz ekonomiky založené na oběživu v klasickém smyslu platné. Odkazuji na článek "Peníze a daně ve Středozemi", jenž vyšel v Thorinu č. 1/2003. V Hůrce se užívaly "silver pennies" a poník stál zhruba čtyři penízky. Bilbo ve svých memoárech (Hobit) uvádí, že ve zlobří díře nalezli "hrnec mincí". Já sám si matně vybavuju nějaký númenorský (quenijský) výraz pro platidlo od "c" nebo "casta", ale bohužel už nevím jaké a ani kde jsem to vzal (zcela určitě primárně od JRRT). Pokud vezmeta zavděk badatelů a "badatelům" mimo rodinu JRRT, potom si nalistujte MERPáckou stránku např. tuto, kde nějaké profánní info o ekonomice v prostoru Harondoru a Umbaru je.
Odpověď: id 554
Elwing
10.09.2005 12:58:20 id483  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 480)
Zajímavý problém co tu řešíte. Mě by nad něčím takovým nikdy nenapadlo uvažovat. Ale jak vidím, asi má smysl se nad tím trochu zamysleticon_smile.gif
Neral - admin
09.09.2005 21:54:53 id481  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 480)
No, asi máš pravdu. Co je psáno (v PP), to je dáno.icon_wink.gif
Jenže taky je možná trochu problém v tom, že v tom textu v Pánu prstenů (na rozdíl od poznámky v NP) není poloha Rhosgobelu nijak přesně definovaná, přestože ji člověk může může do jisté míry odhadnout.
Menelmacar
09.09.2005 17:36:04 id480  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 479)
To je přece pochopitelnýicon_smile.gif.Já osobně jsem se zatím přiklonil k tomu, že PP má v tomto ohledu navrch.Je to spolu s Hobitem (a "pár" věcmi z trochu jiného soudku) bohužel to jediné, co pan T. sám vydal.Beru ho jako takový základ.Ostatní by nepochybně ještě podstatně zrevidoval.Nu což, už jsem viděl změnu v Encyklopediiicon_sad.gificon_smile.gif.Ještě si to nechej projít hlavouicon_wink.gif.
Odpovědi: id 481, id 483
Neral - admin
09.09.2005 16:22:05 id479  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 477)
Sorry že jsem neodepsal dřív, ale byl jsem teď pár dní pryč.
No tak jak se zdá, poznámka v NP obsahuje stenou informaci jako to, co jsem našel v The Encyclopedia of Arda. Otázka samozřejmě je, jestli považovat za relevantnější zdroj toto, a nebo to, co vyplývá z textu v PP. Osobně bych se asi držel té poznámky v NP, protože se tam píše, že se jedná o pozdější text. Ale samozřejmě je pravda, že to, co je obsaženo v PP by se mělo brát jako oficiální. Takže nakonec těžko říct...icon_confused.gif
Odpověď: id 480
Menelmacar
08.09.2005 11:54:02 id477  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 475)
Tak co, Nerale, našel jsi něco nového?Jaký máš na tuhle věc momentálně názor?
Odpověď: id 479
Menelmacar
05.09.2005 09:33:41 id475  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 474)
Zdá se, že to má stejný původ, jako ten text v NP.Osobně ale nabívám dojmu, že Tolkien si neuvědomil/nepamatoval, co napsal ve Společenstvu, nebo že si později jen s tématem pohrával.Věřím, že by to však nikdy oficiálně, myslím tedy s vědomím tohoto, nikdy nezměnil.Dobře si uvědomoval, že to, co je obsaženo v Pánovi prstenů (schválně nezmiňuji Hobita), už nelze měnit.
Odpověď: id 477
Neral - admin
04.09.2005 23:16:21 id474  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 473)
Ahaa, tak to je velice správný postřeh, z toho popisu cesty opravdu celkem jasně vyplývá, že Rhosgobel nemohl ležet severněji než Kosatcová pole, protože jinak by k němu nešli podél Kosatcové řeky a už vůbec by se nevraceli přes Rmutné schody...

Nicméně trošku jsem to prozkoumal a na The Encyclopedia of Arda jsem našel toto:
The house of Radagast on the western borders of Mirkwood, said to lie between the Carrock and the Old Forest Road.
Což je s předchozími údaji evidentně v rozporu... Takže Tolkien asi trochu měnil svoje názory na umístění Rhosgobelu. Otázka ale je, z jaké doby tenhle údaj pochází, a co má tedy větší váhu...
Odpověď: id 475
Menelmacar
04.09.2005 20:49:29 id473  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 471)
Pokusím se vypsat, na co jsem narazil, ještě než mě udivily mapy, které jsem našel později. 1)Hobit-Gandalf(k Meddědovi):"..., a vy jste možná slyšel o mém dobrém bratranci Radagastovi, který žije blízko jižního konce Temného hvozdu (str.104)."Na str. 109 se zas říká, že Medděd měl jen pár přátel, kteří žili hezky daleko, přičemž víme, že Radagast mezi ně patřil a že pro Medděda vdálenosti neznamenaly problém, protože, především ve své medvědí podobě, překonával rychle obrovské vzdálenosti. 2)PP,Společenstvo prstenu-str.242:"Byl to Radagast Hnědý, který kdysi přebýval v Rhosgobelu na pomezí Temného hvozdu." To nám zas tolik nepomůže, ale str.259 (kde se líčí putování zvědů z Roklinky) říká:"...někteří z nich překročili hory a vstoupili do Temného hvozdu, zatímco jiní zlezli průsmyk u pramene Kosatcové řeky a dali se Divočinou přes Kosatcová pole, až nakonec dospěli do Radagastovi staré vlasti Rhosgobelu.Radagast tam nebyl; vraceli se vysokým průsmykem zvaným Rmutné schody."Právě tuhle informaci považuji za nejdůležitější (Hobit se přeci jenom musí brát tak trochu, jako hobití pohádka vyprávěná s větším časovým odstupem od děje).Zvědové šli hledat Radagasta a to nepochybně nejkratší možnou cestou (přes Lórien se nevraceli).Z toho všeho vyplívá, že Rhosgobel by měl ležet někde mezi Kosatcovými poli a Dol Guldurem.
Odpověď: id 474
Neral - admin
04.09.2005 19:17:19 id471  odpovědětcitovat
Re: Rhosgobel (->id 470)
Zajímavý problém. Zkusím k tomu ještě něco zjistit a prozkoumat dostupné prameny. Jinak, co přesně myslíš tím, co se píše v PP a H?
Odpověď: id 473
novější starší
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30